Nieuws van Ternesse

Hoe zou het nog op Ternesse zijn? We zijn jullie zeker niet vergeten! Daarom hierbij een update van de stand van zaken in de hoop van jullie snel terug te kunnen verwelkomen. In ieder geval blijkt alles in de toekomst anders te gaan worden, zo ook Ternesse, maar dan in positieve zin. We hopen jullie immers op een verbeterde club te kunnen verwelkomen!

Het weer is momenteel fantastisch en het terrein geraakt in topconditie, de bomen en planten bloeien en het gras begint te groeien. Enkel de golfspelers missen we.

Wat hebben we intussen onder andere kunnen doen?

• De maaiwerken zijn gestart en de maaipatronen zijn uitgezet.
  • De laatste loodjes aan de nieuwe beregeningsinstallatie worden gelegd, er de watervoorziening is al beschikbaar, niet onbelangrijk in deze periode van droogte. De beregening werd uitgebreid tot de voorgreens en sommige droge fairways.
  • De greens zijn geprikt en werden doorgezaaid met fijne grassen.
  • Een deel van de bunkerranden werd uitgesneden en er werden andere grassen ingeplant zodat de bunkers een meer natuurlijk uitzicht gaan krijgen.
  • De slordige bunker in de bocht van hole 15 werd vervangen door een mound.
  • De heren tee van hole 6 werd heraangelegd en is bijna speelklaar.
  • Een groot aantal tees werden genivelleerd, opnieuw bezood en zijn nu al speelklaar.
  • Een kapotte leiboom op de practice werd vervangen.
  • Alle boomstronken op het terrein werden uitgefreesd.
  • Alle golfsignalisatie werd opgefrist en staat klaar om geplaatst te worden.
  • Vanaf volgende week worden alle paden op het terrein gerenoveerd.
  • Vanaf volgende week worden alle bunkers speelklaar gemaakt met nieuw bunkerzand.
  • In het restaurant werden de parketblokjes vervangen door keramische parkettegels.
  • In de keuken worden een nieuw kookvuur en dampkap geplaatst.
  • Het caddiehuis wordt verder gereorganiseerd en opgefrist.
  • Alle houtwerk rond het clubhuis wordt geschilderd.
  • Er werden een 30-tal nestkastjes gehangen in samenwerking met Cloud 9, een tehuis voor jongeren met psychische beperking.
  • Het terrein werd volledig opnieuw opgemeten door de KBGF, we wachten momenteel op de nieuwe course rating. Er komt ook een verkorte officiële baan voor beginners en personen die de afstand niet meer halen.
  • De inschrijvingen voor de match play competitie werden opengesteld.
  • De praktische voorbereidingen worden getroffen voor een veilige heropening onder voorwaarden.

Intussen wordt er op niveau van Golf Vlaanderen en de KBGF gestreefd om de golfterreinen zo snel mogelijk te heropenen. Dit gebeurt vooral via een dossier dat bestaat uit een raming inkomstenverlies voor de golfsector en een 'park & play golf' protocol, waarbij de voorwaarden beschreven worden waarbij op een veilige manier kan gegolfd worden na heropening.

Zowel de sportwereld (Kabinet sport, Sport Vlaanderen, VSF) als tal van politici en medici hebben het dossier van de Golf Vlaanderen ontvangen. Via verschillende contacten is er de bevestiging dat het dossier bij de juiste federale ministers (oa. mevr. DeBlock, dhr. De Backer) maar ook mevr. Vlieghe (voorzitster van de expertengroep) is geraakt. Elke tussenpersoon steunt dit en geeft Golf Vlaanderen complimenten voor de aanpak.

Volgens Golf Vlaanderen bestaat er een kans dat na 3 mei deels en onder voorwaarden kan heropend worden: ‘van zodra versoepeling kan door de experten zullen de clubs heropstarten, waarschijnlijk onder strikte voorwaarden'.

Uiteraard zullen we zo snel als mogelijk de begeleidende maatregelen communiceren.

KBGF, AFGolf en Golf Vlaanderen hebben intussen beslist om alle federale en regionale wedstrijden af te gelasten tot 1/6.

We hebben vastgesteld dat er al individuele tee reservaties gemaakt waren na mei. Deze zijn allemaal geannuleerd. Zo gauw we de aanbevelingen van de regering en federatie krijgen inzake startinterval, grootte van de flights,.. zullen we i-golf zsm terug openstellen, zodat iedereen volgens deze aanbevelingen kan inschrijven en op een veilige manier terug kan komen golfen.

We kijken dus hoopvol uit naar de komende beslissingen op regeringniveau. We hebben onze hoop gericht op begin mei.

Het is voor ons duidelijk dat, de eerste periode na heropenen van de baan, deze prioritair beschikbaar moet zijn voor onze leden. Bovendien gaan en we er op toezien dat alle leden de kans krijgen om te spelen.

We duimen voor een snelle heropening! Wij hopen vooral dat iedereen gezond mag blijven en we zo snel als kan weer onze geliefde golfsport kunnen hervatten.

Het Ternesse – team

Met de steun van